onsdag, november 22, 2017

Ser du stjärnan i det blå?

Gomorron!

En dag sen, men bättre sent än aldrig. Detta blev jag åskådare till i måndags eftermiddag och lade det även på Instagram.

Man satte upp alla julstjärnorna. Så här låg dessa och var gatans stjärnor så länge.

Det är fullt med julpynt i affärerna och jag tycker som vanligt att det är för tidigt.
När jag var på IKEA i Karlstad i mitten på oktober, så kallade man julskyltningen för VINTER 2017. 
Och mataffärerna skriver "försmak av julen 20 november - 24 december". Julskinka, prinskorv, massa julmat.
Här kommer mina adventsljusstakar att lysa kvällen innan den 1 Advent, som är den 3 december i år.

Black Friday är numera Black Week. Köpte mig en ny halvlång go vinterjacka för halva priset på Intersport igår. Så nu åker den gamla lila iväg. Nytt är fräscht.


Visst fick vi smaka på snön i natt! Halkfara.

Min tyska väninna Margot blev igår en ängel, efter en tids sjukdom. En del av er kommer säkert ihåg allt skoj vi haft ihop i samband med camping och med vår egen blogg i Expressen "Geddans och Margots Handarbeten".
Sov gott, Margot!

💙 Ljus och Kärlek 💙

20 kommentarer:

  1. Beklagar din väns bortgång. Men livet rår vi ju inte över. Inte ens om vi så önskar.
    Stjärnan/stjärnorna i det blå ser jag. Och blå himmel har ni ju inte för mycket av där hemma.

    Vad gäller jul så är jag helt passiv till allt numer. DEt blir för mycket av allt och för tidigt. Och varför anamma det amrikanska namnet med "Black Friday/Black Week". DEt går väl att sälja saker billigare ändå och hitta på ett bra svenskt namn. Varför inte "Svart fredag" eller "Svarta veckan".
    Fint att du fick köpt dig en fin jacka och lite nytt är alltid trevligt. Jag var ute med en personal shopper på Åhléns i Stockholm för ett tag sedan och är nu välekipperad. En bra investering i mig själv. Mne visst kan det bli lite annat också.
    Önskar dig en fin onsdag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i det du skriver. Så sant.
      Jackan är skön, redan använd nu, så den var ett fynd.
      Vad bra att ha med sig en personlig shopper! Jag brukar fråga någon expedit, då jag inte alltid kan bedöma själv.
      Tack, detsamma till dig, kram!

      Radera
  2. Ledsen att höra om din vän, men det verkar som du har underbara minnen.

    Dina snöfoton är verkligen vackra. Tanten som drar sin vagn,
    en extra läcker detalj.

    Här har vi Thanksgiving Day i morron - en favorithelg; inga presenter,
    inga särskilda dekorationer, inga kort att sända. Ingen kalkon här.
    Det blir julskinka och rödkål etc. enligt begäran av dotterdotter, som
    gillar svensk julmat. Jansons Frestelse är nr 1! Skickade efter svensk ansjovis, som inte finns i affärerna här. :)

    Grattis till nya jackan! Behövs i Sveriges vinter. Kram från

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har bara trevliga minnen. Vi var två par, som umgicks en hel del, när vi husvagnscampade. Först gick min make bort och nu är det vännens maka. Vi umgicks en del, vi då kvarvarande tre. Sånt är livet.

      Inte nog med att tanten drar sin Dramaten, hon använder en krycka också. Sen så skrapade hon fram sin bil!!!

      Ja, usch, behövs varma kläder nu.
      Kram till dig och njut av morgondagen!

      Radera
  3. Tråkigt att höra om din väninna och jag känner väl igen hennes namn. Desto trevligare dock att kunna fynda en jacka till bra pris för visst behöver man förnya sig lite då och då.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Margot har funnits med i min blogg ett antal gånger.
      Jackan var verkligen ett fynd, så nöjd!
      Kram

      Radera
  4. Så vintrigt det ser ut hos er. Här fick vi lite snö, som snabbt regnade bort. Igår var det rusikigt halt, så jag hoppas att det fortsätter att vara milt ett tag till.
    Ha det gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just nu så. Men jag tror att det regnar bort i morgon.
      Tack och kram!

      Radera
  5. Jag såg en annons i tidningen idag om en affär som hade "Black november". Kanske lika bra att ha "Black Year"? Kunna handla jättebilligt året om? ; ) :)

    Så bra att du fyndade en ny jacka. Det är roligt att köpa sig nya kläder tycker jag. :)

    Hos mig är det plusgrader just nu och jag är väldigt glad om de halkiga gatorna hos mig försvinner snabbare än snabbt. Vill inte gärna ut på isiga gator efter att jag halkade och bröt axeln förra vintern. Känner nästan som att jag har fått is-fobi. ;) :)

    Önskar dig en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu ska du väl inte ramla mer! Usch. Men lätt hänt.
      Det är så dumt det där det amerikanska Black nånting. Och SALE finns för jämnan i någon vrå.
      Tack detsamma och kram!

      Radera
  6. Så trist att din tyska väninna fått sluta sina dagar. Beklagar verkligen sorgen!
    Lite konstigt att se dina vinterbilder när vi har sommar här nere!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men snön regnar bort.
      Tack, och kram!

      Radera
  7. Men vad tråkigt att höra - beklagar sorgen!

    Du har fina stjärnor till henne i bloggen idag :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt. Jag hade planerat den bilden, och så kom beskedet.
      Kram!

      Radera
  8. Beklagar sorgen.
    Sorgligt.
    Fina stjärnor, men att det pyntas i månader innan gillar jag inte, att sätta upp stjärnor nu är OK men julmat osv nej!
    Då finns det inget att längta till.
    Härligt med en ny vinterjacka, det behövs för nu är det kallt.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gatubelysningar med stjärnor och granar, kan vara OK, tycker jag.
      Jackan är jag jättenöjd med.
      Tack och kram!

      Radera
  9. Lidköpings stjärnor är betydligt finare och snyggare än bollarna de satt upp mitt i Stockholm, så himla fula.
    Även här började dom med julförsäljning i mitten av oktober. Förutom IKEA som var först var Åhléns klar tvåa. Suck. Håller helt med dig om att de börjar tidigare och tidigare för varje år om går.
    Black Friday - ja, ytterligare en sån'n grej som jag inte gillar. Om de åtminstone höll sig till den 24 november, men en hel vecka med denna hysteri är bara för mycket. Men du håller säkert inte med, då du lyckades fynda en ny vinterkappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholmsbollarna såg inte röda ut, men jag ska inspektera dem 7 december.
      Jodå, jag håller med dig, för SALE hittar man alltid ändå. Så min jacka/kappa hade jag säkert hittat ;)

      Radera
  10. Sorgligt när vänner går bort. Jag har mist flera av min ungdomskärlekar under året och förra. Det känns tomt även om vi inte träffats på många år. Du vet ju vad jag tycker om julhysteri eftersom du har läst mitt inlägg på bloggen. Så jag behöver inte skriva så mycket om det. Fast jag tycker det är trevligt med all julbelysning på gatorna redan nu, det lyser upp i höstmörkret. Snön har regnat bort här helt och hållet - det blev i alla fall lite ljusare med den.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen vill ju mista någon. Det blir tomt. Det blir ju så, under hela livet så mister man någon då och då.
      Jo, jag vet vad du tycker om jul och många tycker som du, dock inte jag egentligen. Men nu bor jag själv och då blir det annorlunda.
      Dock njuter jag julen hos äldsta dottern och där är fylld jul, vill jag lova!
      Kram!

      Radera